
Superwizor Fundacji BEZ BARIER – Magdalena Walewska
„Kiedy rodzic dowiaduje się, że jego ukochane dziecko posiada zaburzenie ze spektrum autyzmu to często czuje się jakby zawalił mu się świat. By pomóc swemu dziecku musi poznać specyfikę tego zaburzenia i metody rehabilitacji. To bardzo trudny czas. Nie tylko z powodu ogromu różnych informacji do jakich dociera rodzic ale również dlatego, że musi podjąć decyzję jaką formą terapii jego dziecko będzie rehabilitowane.
Pracuję z dziećmi z autyzmem od dziewiętnastu lat. Jako psycholog, terapeuta, a przede wszystkim praktyk kliniczny zalecam by wybrać tę formę terapii, która ma udokumentowaną skuteczność. Taką metodą jest Stosowana Analiza Behawioralna (ABA). Podejście to opiera się na zastosowaniu określonych technik i zasad, aby przynieść znaczące i pozytywne zmiany w zachowaniu.
Początki terapii behawioralnej małych dzieci z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi datuje się na lata 60 ubiegłego wieku. Przez dziesięciolecia opracowano wiele technik dzięki którym można nauczyć dziecko przydatnych zachowań i zredukować te, które mogą spowodować uszkodzenie lub zakłócać naukę.
W mojej pracy miałam ogromną przyjemność prowadzić terapię dzieci w każdym momencie ich rozwoju od przedszkola po szkołę ponadgimnazjalną. To co mnie zawsze fascynowało w ABA, to iż jest ona dopasowywana do pacjenta i jako jedyna dostępna metoda zajmuje się stymulacją wszystkich zaburzonych sfer rozwoju. Umożliwia zatem: terapię mowy, stymulację rozwoju poznawczego, naukę zachowań społecznych czy naukę samodzielności. Ważną jednak kwestią jest by terapię prowadziły doświadczone osoby a ich praca była poddawana regularnej superwizji."